spot_img
spot_img
spot_img

Parlamentul UE declară „război” platformelor chinezești Shein și Temu

Articole similare

Comisia pentru piață internă și protecția consumatorilor din Parlamentul european pregătește schimbări legislative în privința platformelor chinezești Shein și Temu. Concret, acestea vor fi aspru controlate, iar PE va pregăti și un flux de informare și avertizare a consumatorilor privind produsele nesigure, neconforme și contrafăcute din online.

Anunțul a fost făcut chiar azi de europarlamentarul Gheoghe Piperea, care explică de ce s-a ajuns la această decizie și ce urmează:

„În contextul discuțiilor tensionate despre deficitul bugetar și despre evaziunea fiscală, este potrivit să aduc în discuție o problemă de mare amplitudine care se discută acum în Parlamentul European și, în special, în comisia pentru piață internă și protecția consumatorilor, IMCO, din care fac parte.

Este vorba de produsele neconforme care pătrund, prin intermediul platformelor online, dinspre țările non-membre UE, în special, din China, pe piața europeană.

Pe baza unei facilități fiscale prost gândite de birocrația europeană – mă refer la scutirea de tva și de taxe vamale și, implicit, de controale amănunțite la frontiera UE, a coletelor în valoare de sub 150 de euro care sunt livrate pe bază de comenzi pe platformele online – se ajunge și la o formă insidioasă de evaziune fiscală pe tva, căci cantitățile mari de produse care vin din țări non-UE sunt partajate artificial în colete mici, pentru a nu se plăti tva și taxe vamale.

De vreme ce sunt colete mici, aproape imposibil de verificat în detaliu, mari cantități din produsele livrate au defecte, sunt ne-conforme ecologic și sunt contrafăcute.

Date fiind procedura prolixă și costurile legale, precum și imposibilitatea de a identifica producătorul sau importatorul, consumatorii nu formulează decât foarte rar petiții, plângeri sau acțiuni judiciare pentru aceste non-conformități.

Corelativ, de vreme ce consumatorii nu uzează de dreptul de retur și nici de plângeri și petiții, produsele neconforme achiziționate sunt aruncate la gunoi (care, desigur, se colectează neselectiv), de unde o problemă suplimentară de contaminare a mediului și a localităților europene. Nici platformele, nici importatorii acestor produse ne-conforme nu se preocupă de colectarea deșeurilor rezultate din produsele lor neconforme, ceea ce înseamnă că tot nouă, cetățenilor, ne revine povara de a suporta costul colectării, depozitării și, eventual, al distrugerii ecologice a deșeurilor.

Corelativ, această practică determină o concurență neloială contra întreprinderilor europene, supuse tuturor regulilor și restricțiilor europene, inclusiv cele stupide sau greșite, constrângere care determină costuri mult mai mari decât cele antrenate de producătorii non-UE. Stilul fast – fashion adoptat de platformele online determină, desigur, un dumping economic și financiar, dar și un dumping social și de mediu.

De altfel, chestiunea „ieftinătății” produselor și a comodității comenzii și livrării sunt chiar principalele bariere ale unei asanări a pieței. Modelul ultra-fashion utilizat de platformele online non-UE prioritizează viteza și prețul redus, în detrimentul calității și al sustenabilității. Consumatorii consideră că produsele achiziționate de pe platformele Shein și Temu sunt și ieftine și bune, în comparație cu produsele europene, din magazin. Mai mult, consumatorii consideră că sistemul e comod – doar alegi produsul, îl pui în „coș” și, la 24 de ore după ce ai dat click pe pay now, produsul vine acasă. Dar aceste produse nu sunt nici ieftine (costurile livrării duc prețul la plus 30% față de cel afișat), nici bune, căci multe sunt ne-conforme sau contrafăcute.

Mai mult, aspectul de celeritate a livrării și de preț redus al produselor ascunde practicile de ev mediu ale utilizării muncii forțate (sclavie) sau infantile, ceea ce înseamnă un grav abuz la adresa drepturilor omului. Când cumpărăm de pe platforme produse ieftine, încurajăm fără să vrem acest abuz: sclavia și munca minorilor cu vârsta de sub 13 ani.

Poate că este bine să reținem niște cifre …

În 2024, mai mult de 4,6 miliarde de colete cu valoare redusă au intrat în UE. Peste 91% dintre aceste colete vin din China. Majoritatea acestor livrări au evitat controalele de siguranță și vamale.

Multe astfel de produse neconforme sunt jucării, ceea ce înseamnă punerea copiilor noștri în pericol constant.

Toate aceste produse sunt scutite de taxe vamale și de tva. Dacă vânzările online la pachete mici sunt, în România, de 5 miliarde de euro anual, un miliard de euro se pierde din această scutire de tva.

Tot în 2024, consumatorii europeni au pierdut 19,3 miliarde de euro din cauza produselor ilegale sau nesigure: fie au reclamat și nu li s-a răspuns niciodată la reclamații, fie au abandonat din start și au aruncat produsul, iar acum aceste produse contribuie la poluarea cu deșeuri a lumii noastre foarte atente cu carbonizarea și cu drepturile cățeilor și ale pisicilor. Estimez că, în România, cel puțin 250 de milioane de euro au fost aruncate astfel pe fereastră anul trecut.

Un ante-proiect de reglementare europeană este, zilele acestea, în dezbaterea finală înainte de aprobare. Sunt unul dintre raportorii din umbră privitor la proiect.

Pentru că este important și pentru piața noastră și, mai ales, pentru că este vorba de o zonă a pieței unde se dosește tva, merită să vă atrag atenția, punctual, asupra câtorva elemente ale acestei viitoare reglementări.

1. Platforma online, indiferent dacă este un importator propriu-zis sau un simplu intermediar, va fi considerat importator (deemed importer), deci va avea răspunderea de a primi retururile de marfă, plângerile, precum și cererile de despăgubiri pentru produse neconforme, cu defecte ori contra-făcute; consumatorul nu va mai avea sarcina de a căuta el producătorii și importatorii, de multe ori anonimi sau ascunși sub diverse identități false;

2. Produsele identice sau similare celor anterior declarate nesigure vor fi prezumate a fi neconforme și vor fi oprite la vamă; răspunderea pentru imposibilitatea livrării produselor achiziționate online de consumatori va aparține platformelor, vinovate că nu au depus diligențe pentru a-și cunoaște clientul comercial (regula există deja în Digital Services Act);

3. Se va elimina pragul de minimis de 150 de euro; toate coletele vor fi purtătoare de tva și taxe vamale, indiferent de valoare;

4. Expedierea recomandată a produselor este cea în vrac, în cantități mari, iar depozitarea se va face pe teritoriul UE, pentru a simplifica vama;

5. Se stabilesc taxe administrative (handling fee), pe care urmează a le achita platformele, iar nu consumatorii.

În plus, proiectul atrage atenția că platformele utilizează un tip special de dez-informare, numit dark patterns și, mai ales, utilizează inteligența artificială și influencerii pentru recenzii înșelătoare ale produselor „ieftine și bune” pe care le promovează. De aceea, este important de susținut un constant flux de informare și avertizare a consumatorilor privind produsele nesigure, neconforme și contrafăcute din online”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole