Ministerul Educației explică, într-un comunicat de presă, motivul pentru care au fost tăiate din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) o serie de investiții. Printre acestea: modernizarea unor laboratoare de informatică, înființarea serviciilor complementare de educație timpurie și numărul de școli beneficiare ale Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS).
Comunicatul de presă de la Ministerul Educației vine în contextul în care Edupedu.ro a scris că „dispar peste 1.800 de laboratoare de informatică dotate cu tehnologie, 330 dintre școlile care ar fi trebuit să fie dotate prin PNRAS și 10% dintre școlile care ar fi trebuit renovate. Jumătate dintre microbuzele electrice școlare, prevăzute în PNRR sunt scoase din plan”.
Reprezentanții ministerului spun că au propus modificări „raportate la nevoia reală din teritoriu”, pe baza celor mai recente nevoi și date strânse, care, la momentul depunerii PNRR, erau diferite.
Ajustările propuse de Ministerul Educației pot sunt de două tipuri.
1. Îndreptarea unor greșeli de tip eroare materială (ex.: traduceri din limba engleză sau de coerență legislativă), ajustarea unor termene în concordanță cu măsurile din noile legi ale învățământului (ex.: reforma guvernanței în urma intrării în vigoare a prevederilor legislative din Legea învățământului preuniversitar, promulgată în data de 4 iulie 2023), dezvoltarea platformei de evaluare online a competențelor elevilor în acord cu noile termene asumate pentru elaborarea, finalizarea, aprobarea și aplicarea planurilor-cadru și a programelor școlare pentru învățământul preuniversitar, prin Graficul activităților privind curriculumul național.
2. Modificări de natură obiectivă în cadrul art.18 și art. 21 din Regulamentul european 241/2021, mai precis ajustarea unor indicatori în conformitate cu aplicarea indicelui privind creșterea prețurilor și în conformitate cu nevoia reală din teritoriu”, se arată în comunicatul de presă.
Astfel, susțin reprezentanții Ministerului Educației, s-a propus „ajustarea țintelor și jaloanelor care nu au fost atinse în urma apelurilor de proiecte deja lansate și al căror calendar a fost deja extins de mai multe ori”.
De exemplu, în cazul laboratoarelor de informatică, după apelul de proiecte, a reieșit faptul că numărul inițial estimat de Ministerul Educației era mult prea mare pentru nevoia din teritoriu, se arată în comunicatul de presă.