Institutul belgian pentru siguranță rutieră, Vias, propune interzicerea notificărilor referitoare la radare oferite de aplicații precum Waze, Flitsmeister și Coyote.
Conform unui studiu, șoferii care utilizează sisteme de avertizare a radarelor primesc cu aproape 50% mai multe amenzi pe kilometru parcurs în comparație cu cei care nu dispun de astfel de dispozitive. Aceasta reprezintă concluzia unui studiu, iar în urma acestor constatări, institutul susține interzicerea acestui tip de dispozitive, mai ales având în vedere că acestea facilitează evitarea controalelor, conform Go4it.
Aproximativ o treime dintre șoferii care circulă pe șoselele din Belgia folosesc astfel de sisteme, care îi avertizează în privința amplasării radarelor sau a echipajelor de poliție.
Pare a fi un efort ineficient, deoarece șoferii care recurg la astfel de sisteme primesc mai multe amenzi pentru depășirea vitezei legale comparativ cu cei care nu utilizează astfel de dispozitive.
La fiecare 10.000 de kilometri parcurși, se observă că acești șoferi primesc cu 50% mai multe amenzi legate de radare în comparație cu cei care nu se bazează pe un sistem de avertizare. Această discrepanță este semnificativă, mai ales că utilizatorii acestor sisteme tind să parcurgă distanțe mai mari.
Șoferii par să fie mai puțin conștienți de pericolele asociate cu depășirea vitezei. Aceștia manifestă o predispoziție mai mare de a crede că nu există niciun pericol atunci când conduc cu viteză mai mare decât limita, în special atunci când drumul este liber.
În plus, unele sisteme oferă avertizări și despre controale rutiere, facilitând astfel posibilitatea ca un șofer aflat sub influența alcoolului să își schimbe traseul atunci când observă semnalarea unui control pe Waze, de exemplu.
Din acest motiv, Vias susține interzicerea raportării radarelor prin sisteme GPS sau aplicații mobile. Stef Willems de la Vias, citat de VRT NWS, afirmă că o astfel de interdicție ar transmite un mesaj clar că comportamentul periculos pe șosele nu poate fi tolerat. Astfel de interdicții sunt deja în vigoare în Germania și Elveția.