Organele fiscale aplică amenzi de până la 100.000 lei pentru nedeclararea mărfurilor în sistemul RO e-Transport. Totodată, confiscă valoarea bunurilor nedeclarate. Firmele de transport pot ajunge să plătească sancțiuni totale în valoare de milioane de lei. Ce se întâmplă în cazul în care firmele de transport nu obțin codul UIT și ce pot face în cazul în care sunt sancționate, a explicat Bogdan Blaj din cadrul Blaj Law.
„Într-un context economic defavorabil mediului de afaceri din România, având în vedere noile reglementări fiscale implementate pentru reducerea deficitul bugetar existent, companiile sunt obligate să raporteze cât mai multe operațiuni în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor. Astfel, au fost implementate cât mai multe instrumente menite să reducă evaziunea și frauda fiscală și să asigure creșterea gradului de colectare a taxelor datorate Statului, precum sistemul RO e-Transport sau RO e-Factura”, arată acesta.
Sistemul RO e-Transport a fost implementat pentru a asigura trasabilitatea bunurilor transportate la nivel național și internațional.
Adică, pentru a reduce evaziunea și frauda fiscală și pentru a crește nivelul încasărilor la bugetul de stat.
„În mod evident, nu poate fi descurajată intenția statului de a avea o evidență cât mai exactă a circulației mărfurilor, în special a celor cu risc fiscal ridicat, prin impunerea unor obligații de raportare operatorilor din domeniu, dar și a unor sancțiuni pentru nerespectarea acestora. Cu toate acestea, oare pot deveni aceste sancțiuni disproporționate față de scopul urmărit și atât de împovărătoare încât să determine ieșirea de pe piață a unor companii din domeniul transportului?”, mai spune acesta.
Confiscarea mărfii, drumul spre faliment!
„Modalitatea de reglementare a măsurii complementare a confiscării bunurilor nu oferă posibilitatea organului competent care face verificarea de a proceda la individualizarea sancțiunii complementare în funcție de gravitatea faptei săvârșite.
Prin urmare, în ipoteza în care operatorul economic omite să declare în sistemul RO e-Transport datele referitoare la transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT, față de acesta se va dispune confiscarea valorii întregului transport efectuat.
Având în vedere că operatorii economici organizează transporturi cu bunuri cu risc fiscal ridicat a căror valoare poate ajunge la câteva sute de mii sau milioane de lei, o sancțiune de confiscare a valorii nedeclarate a unor astfel de bunuri poate avea repercusiuni dezastruoase asupra activității lor. Scoaterea de pe piață a unui operator economic în urma unei singure erori de declarare nu poate fi considerată o măsură echitabilă și care să îndeplinească scopul prevăzut de lege”, arată un comunicat al Blaj Law.