Uniunea Elevilor Reprezentanţi (UER) şi Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI) organizează un protest astăzi, începând cu ora 11:00, în faţa Ministerului Educaţiei pentru a-şi exprima revolta faţă de reglementările din noul Statut al Elevului.
Protestul reprezintă revolta elevilor faţă de propunerea proiectelor pentru Statutul Elevului şi Regulamentul-cadru de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar (ROFUIP) de către Ministerul Educaţiei, care „transformă şcolile în închisori”, prin implementarea sălilor de detenţie pentru elevii care au un comportament inadecvat în cadrul orelor de curs. De asemenea, elevii nu au fost consultaţi în scrierea proiectelor, deşi Legea 198/2023 prevede acest lucru, în cazul asociaţiilor naţionale de elevi.
„Ministerul Educaţiei a ignorat proiectul Statutul Elevului 2.0, depus în urmă cu câteva luni de către organizaţia Salvaţi Copiii şi asociaţiile de elevi din ţară, care reglementa dreptul elevilor la odihnă, implementa o metodologie de acordare a feedbackului anonim din partea elevilor pentru profesori, asigura protecţia elevilor care depun sesizări cu privire la încălcarea drepturilor lor etc.
Uniunea Elevilor Reprezentanţi a transmis amendamente cu privire la proiectele menţionate, prin care reglementează norme de igienă şi sănătate în unităţile de învăţământ, prin dotarea claselor cu mobilier adecvat pentru vârsta şi nevoile fizice ale elevilor, respectarea unui orar şcolar echilibrat care să nu depăşească 4 ore pe zi pentru învăţământul primar, 5 ore pe zi pentru învăţământul gimnazial şi 6 ore pe zi pentru învăţământul liceal/tehnologic, respectarea dreptului elevilor de a nu avea două sau mai multe evaluări în aceeaşi zi sau în zile consecutive etc.
Printre altele, UER a cerut şi eliminarea alin. (2) din art. 14 privind camera de detenţie pentru elevii care au un comportament inadecvat în timpul orei de curs, deoarece reglementarea propusă încalcă dreptul elevilor la educaţie şi nu rezolvă adevărata problemă şi lit. (h) din art. 15, care încurajează confiscarea telefoanelor mobile ale elevilor, deoarece se încalcă dreptul acestora la proprietate privată.
Invităm toţi elevii, părinţii şi susţinătorii sistemului educaţional să ni se alăture în acest demers, pentru a ne asigura că dreptul elevilor la educaţie este respectat!”, se arată în comunicatul elevilor.
„Deşi au trecut 8 ani de la adoptarea vechiului Statut al Elevului, apare acest proiect cu doar câteva reglementări în plus, iar acelea sunt proaste. Este inacceptabilă implementarea sălilor de detenţie, deoarece elevilor li se încalcă dreptul la educaţie. Legea învăţământului prevede faptul că asociaţiile naţionale de elevi sunt consultate în scrierea acestor proiecte, însă doamna ministru are o plăcere de a încălca propriile legi, astfel că nu am fost chemaţi în scrierea documentelor respective. Vom depune o plângere penală împotriva acesteia, pentru încălcarea constantă a legii. Încurajez toţi elevii, profesorii şi părinţii să susţină demersul nostru şi să protesteze alături de noi” – Lorena Drăguşin, preşedinte UER.
Noul Statut, în consultare publică
Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică două proiecte – Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP) şi Statutul elevului. La Statutul elevului, principalele reglementări sau modificări vizează menţinerea interdicţiei în privinţa folosirii, de către elevi, a telefoanelor mobile ori a altor echipamente de comunicaţii electronice, în timpul orelor de curs, cu excepţia utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic. Articolul 15 prevede că „nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/tutori legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevii majori, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. „
Proiectul de statut include menţinerea prevederii conform căreia este interzisă folosirea absenţei ca mijloc de coerciţie. „În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-o sală din unitatea de învățământ stabilită pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul: lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz va fi informat, în scris, părintele/ tutorele/reprezentantul legal al elevului„, se arată în Statutul Elevului. De asemenea, se introduc sancţiuni precum observaţia individuală, mustrare scrisă, retragerea temporară sau pe durata întregului an şcolar a burselor de care beneficiază elevul, mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ, suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, conform legii, preavizul de exmatriculare, exmatricularea cu drept de reînscriere în anul şcolar următor în aceeaşi unitate de învăţământ, exmatricularea cu drept de reînscriere în anul şcolar următor în altă unitate de învăţământ, exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învăţământul postliceal.
În ceea ce priveşte Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, principalele reglementări/modificări vizează continuarea procesului de digitalizare şi valorificarea oportunităţilor pe care le oferă instrumentele digitale prin menţinerea posibilităţii suspendării cursurilor cu prezenţă fizică în situaţii excepţionale, cu introducerea clară a prevederii conform căreia, în aceste situaţii, activitatea se poate desfăşura în format online sau hibrid. Totodată, se introduce posibilitatea ca şedinţele consiliului de administraţie/ale consiliului profesoral să se poată desfăşura în format hibrid sau online, fără condiţionare de existenţa unor situaţii excepţionale.