Noua lege a pensiilor prevede că pensionarii români care trăiesc în străinătate au obligația de a trimite caselor teritoriale de pensii un document numit „certificat de viață”. Acesta atestă că beneficiarul unei pensii stabilit în afara țării trăiește și va trebui trimis de două ori pe an, în martie și septembrie, scrie avocatnet.ro.
De la 1 septembrie, certificatul de viață va trebui transmis autorităților române până cel târziu în data de 31 martie, respectiv până data de 30 septembrie a fiecărui an.
Acest certificat a apărut pentru a se evita efectuarea unor plăţi necuvenite către beneficiari nerezidenţi în România, a căror situaţie s-a modificat, cu efecte asupra obligaţiei casei teritoriale de pensii competente de a achita drepturile de pensie şi/sau alte drepturi care se stabilesc şi se plătesc de către casele teritoriale de pensii. Este un instrument de verificare administrativă, după cum anunță Casa Națională de Pensii.
Documentul trebuie semnat de pensionar în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt. Aceste autorități pot fi instituţii de asigurări sociale/ pensii, autorităţi administrative locale, notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu sau de reşedinţă. Conform legii, certificatul de viață trebuie transmis de pensionarul nerezident din proprie inițiativă.
În cazul în care pensionarii din străinătate nu vor respecta cele două termene pentru transmiterea certificatului de viață (31 martie/ 30 septembrie), plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare, potrivit sursei citate.
Pe de altă parte, reluarea plății pensiei se va face de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă/ comunică certificatul de viață după expirarea termenelor amintite.
Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a stabilit, printr-un ordin apărut marți, modelul certificatului de viață.