Comisia Europeană a anunțat rezultatele provizorii ale anchetei deschise în 2023 pe tema mașinilor electrice importate din China, iar concluzia este că aceste companii beneficiază de subvenții care afectează producătorii de mașini electrice din UE. Prin urmare, anunță automarket.ro, din iulie, mașinile electrice din China vor fi taxate cu ponderi între 17% și 38%, însă vorbim despre taxe provizorii ce s-ar putea transforma spre final de an în taxe definitive.
Comisia a anunțat ce taxe vamale vrea să impună mașinilor electrice din China: 17,4% pentru BYD, 20% pentru Geely și 38,1% pentru SAIC. Alte companii care au cooperat cu autoritățile UE vor plăti taxe vamale de 21%, iar cele care au refuzat cooperarea, 38,1%.
Cuantumul taxelor va diferi și în funcție de nivelul subvențiilor publice primite.
Ancheta a ajuns la concluzia că aceste companii chineze care aduc tot mai multe mașini electrice în Europa au beneficiat în țara de origine de subvenții care le dau un avantaj competitiv ilegal în Europa, fiindcă au putut produce la costuri mult mai mici, imposibil de atins dacă nu ar fi existat subvențiile.
Aceste subvenții acordate în China reprezintă un pericol pentru companiile care produc mașini full-electrice în UE, spun cei de la Comisie.
China a făcut reproșuri UE pentru ancheta pe tema subvențiilor, a îndemnat la cooperare și a făcut lobby în mai multe state.
În prezent, vehiculele produse din China au taxe vamale de 10%.
Aceste noi taxe vamale ar trebui impuse din data de 4 iulie, dar există multă opoziție la nivelul UE, fiindcă multe țări vor să-și crească relațiile comerciale cu China și vor să atragă mari companii auto chineze pentru a deschide uzine de mașini, de baterii sau de diverse componente auto.
Aceste taxe vamale sunt provizorii, ar trebui să se aplice din 4 iulie, iar ancheta legată de subvențiile din China ar trebui să fie definitivată pe 2 noiembrie. Din acel moment ar trebui să intre în vigoare taxele vamale care vor fi valabile pentru următorii cinci ani.
Aceste taxe provizorii au fost comunicate diferitelor companii în cauză și autorităților chineze pentru „studierea modalităților de rezolvare a problemelor identificate”, a explicat Comisia, într-un comunicat de presă.
„Dacă discuțiile cu autoritățile chineze nu vor avea ca rezultat o soluție eficientă, aceste taxe compensatorii provizorii vor fi introduse începând cu 4 iulie”, dar „vor fi colectate, doar dacă sunt impuse taxe definitive”, se mai spune în comunicarea Comisiei.
Bruxelles-ul va avea la dispoziție patru luni, după impunerea taxelor provizorii, pentru a impune taxele vamale definitive, însă este mare opoziția în rândul statelor UE.