Cele mai multe reclamații primite de Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Covasna în prima jumătate a anului 2025 sunt îndreptate împotriva furnizorilor de energie electrică și firmelor care fac comerț online.
Comsiarul Onica Csaba, adjunctul șefului OPC Covasna, a prezentat ieri, într-o conferință de presă, detalii despre aceste nemulțumiri, precizând că numai în luna iulie 2025, 15 din cele 28 de sesizări depuse de cetățeni se referă la energia electrică.
„De regulă oamenii reclamă neemiterea facturilor la termen, index-ul greșit trecut pe factură față de cel citit, sau – cei care au contract de prosumator – valoarea facturilor. Există cazuri de prosumatori care s-au trezit cu câte 10 – 15 facturi emise într-o zi și cu sume de plătit de ordinul zecilor de mii de lei. Bineînțeles că legislația prevede și posibilitatea plății în rate.
O altă problemă: oamenii nu reușesc să citească facturile… Acestea conțin foarte multe date, foarte multe componente ale energiei electrice. Când omul vede o factură de 5 pagini, se sperie. Și la final vede o sumă mare.
Din păcate, energia a devenit destul de scumpă, iar mulți dintre cei care fac reclamații sunt oameni în vârstă, în procent de 70%”, a explicat reprezentantul OPC.

Produse neconforme comandate din China
O altă problemă sesizată frecvent la OPC este legată de produsele comandate online.
„Aici, din păcate, nu îi putem ajuta pe toți. Este o modă să comandăm prin Facebook. Apare reclama, apăs Cumpără, plătesc și mă trezesc cu produse de calitate slabă. Nu spun că sunt și unele firme – tot din China – care își respectă consumatorii, dar sunt o mulțime de firme mici, de care nu a auzit nimeni.
Și oamenii comandă de acolo produse scumpe, produse de folosință îndelungată, la care nu ai cum să ai o garanție din China. Comandă motofierăstraie, mașini de găurit și se trezesc că după prima folosire nu mai funcționează. De multe ori nici nu mai știu de unde au cumpărat. Vin la noi cu o singură chitanță, primită în cel mai bun caz de la curier și unde nu figurează firma de la care au cumpărat.
Noi ar trebui să ajungem la vânzător. Dar noi nu putem ajunge în China. Singurele reclamații pe care le putem soluționa sunt cele în care vânzătorul are sediul în România sau Uniunea Europeană”, a explicat Onica Csaba.
Comisarul OPC a mai spus că în mod normal cetățenii nemulțumiți ar trebui să încerce să rezolve problema cu vânzătorul și abia apoi, dacă nu au un răspuns sau sunt nemulțumiți de răspuns, să apeleze la OPC.