Gara dintr-un oraș turistic ar trebui să fie un loc cu totul special. Este o emblemă, o carte de vizită, o atracție turistică. Un loc unde ai un mic magazin de suveniruri, ai o cafenea, împrejurimi frumoase. O gară e locul plin de emoția revederii, a despărțirii, a sosirii într-un loc plin de promisiuni…
Nu este și cazul gării Covasna.
Statisticile Primăriei arată că, în 2019, în jur de 60.000 de turiști – sau persoane venite la tratament – au intrat în acest oraș frumos. Orașul celor 1.000 de izvoare, al celebrului spital de Cardiologie, al mofetei și al aerului curat. A venit pandemia, cifrele au scăzut, dar încep să urce din nou. Cum ajung acești oameni în Covasna?
Pe vremuri, se ajungea cu trenul. Era linie directă de la București. Era chiar și „personalul”, de la Sfântu Gheorghe sau din Brașov. Trenuri destul de aglomerate. După Revoluție, numărul autoturismelor a crescut și oamenii au început să vină cu mașinile proprii, cu autocare sau microbuze. Problemele CFR, orele nepotrivite, întârzierile, condițiile lipsite de confort din vagoane au făcut ca „glasul roților de tren” să se audă tot mai discret în această zonă. În 2006, CFR a închiriat unei firme private linia Sfântu Gheorghe – Covasna – Târgu Secuiesc – Brețcu.
Azi, gara din Covasna pare părăsită, pentru că foarte puțini din cei 60.000 de turiști vin aici cu trenul. Dar sunt totuși câteva trenuri pe zi. Oamenii coboară pe un peron distrus, sunt întâmpinați de un cățel și văd o clădire ce pare decor de film comunist „E o problemă, într-adevăr, pentru că gara arată așa cum arată”, admite primarul Gyerő József.
A cui e gara? Și de ce arată așa rău?
Am pus aceste întrebări la CFR. Ne-au răspuns:
„Staţia CF Covasna se află pe secția de circulație Sfântu Gheorghe – Brețcu, care aparține infrastructurii feroviare neinteroperabile, fiind închiriată din anul 2006 de către gestionarul privat de infrastructură SC RC-CF TRANS SRL Brașov.
Menționăm faptul că, LOCATARUL are obligația, în conformitate cu prevederile contractuale să mențină parametrii tehnici ai elementelor infrastructurii feroviare în starea de funcționare proiectată, inclusiv să întrețină și să repare elementele de infrastructură existente (peroane și clădiri) pe secția de circulație închiriată.
Dat fiind faptul că în prezent secția de circulație Sfântu Gheorghe – Brețcu (inclusiv stația CF Covasna) este în administrarea SC RC-CF TRANS SRL Brașov, Sucursala Regională CF Brașov, care administrează infrastructura feroviară interoperabilă, nu a putut și nu poate, conform prevederilor legale, să efectueze lucrări de reparații sau modernizări şi nu a fost inclusă ȋn programe de reabilitare cu finanţare din Fonduri Proprii, Fonduri Europene sau Buget de Stat”. Acesta e răsunsul CFR.
RC-CF Trans nu are cu ce să repare gara.
Am stat de vorbă cu Miron Berbece, director al RC-CF Trans și omul care răspunde direct de gara Covasna și de traseul Sfântu Gheorghe – Brețcu, cu tot ce înseamnă el. Din câte spune, e o afacere păguboasă să operezi porțiuni de căi ferate în România zilelor noastre. Cuvântul de bază e o abreviere și se numește TUI. Adică Tariful de utilizare a infrastructurii feroviare. Bani pe care RC-CF Trans îi plătește CFR. Stabilirea TUI este o știință întreagă, pentru că există zeci de elemente tarifare, de la tonaj, la kilometri, de la electricare la clasa secției, linie, distanță etc.
RC-CF Trans operează puțin peste 500 de kilometri de cale ferată în România, închiriată de la CFR.
După ce plătesc chiria, salariile, taxele, celor de la RC-CF Trans nu le rămân foarte mulți bani. Operatorii privați plătesc CFR-ului zeci de alte taxe și tarife pentru diverse servicii legate de trenuri, de căi ferate, de zone de siguranță.
Miron Berbece e vâlcean la origine și a lucrat la CFR mulți ani, până să vină la firma privată.
„Am fost trei ani la rând, în studenție, în orașul Covasna și îmi amintesc nu doar că era frumos, dar și că trenurile era pline ochi… Acea gară are 130 de ani. Azi este o secție puțin circulată.
Noi, ca și chiriași, întreținem și facem reparații curente. Dar cheltuielile de investiții nu sunt eligible pentru acest contract. Nu putem angaja credite ca să investim. Pe de o parte. Pe de alta, ca să investesc, ar trebui să am din ce. Nu am. Pe de a treia parte, investițiile se fac cu acordul proprietarului. Noi am zugrăvit, am reparat copertina, am vopsit”, explic Miron Berbece pentru Covasna45.ro.
Contractul de închiriere a liniei Sfântu Gheorghe – Brețcu dintre CFR și RC-CF Trans expiră în 26.06.2025.
Primarul: Starea gării e jalnică
Primăria Covasna nu are cum să intervină și să facă din gară o clădire frumoasă, demnă de un oraș turistic, pentru că nu sunt proprietarii locului și nici ai clădirii. S-au ocupat de transportul public local de călători, de drumul până la gară, de iluminatul public, vor să facă și o pistă de biciclete.
„Ce a ținut de noi am făcut. E o problemă, într-adevăr, pentru că gara arată așa cum arată, într-o stare jalnică. Noi asigurăm transportul de călători spre oraș, în momentul în care turiștii ajung în Covasna. Este un serviciu externalizat. Deci ce depindea de noi am făcut, chiar dacă lucrurile se pot îmbunătăți”, spune primarul Gyerő József.
O istorie lungă
Gara din Covasna este ceea ce numim o „gară tip”, așa cum au fost ele construite de CFR în mai multe localități. În 1991 a avut loc pe peron o aniversare: se împlineau 100 de ani de la darea în folosință a căii ferate Sfântu Gheorghe – Târgu Secuiesc, la 11 octombrie 1891. Primarul de atunci, oficiali și covăsneni au participat la momentul festiv: un secol e, totuși, ceva.
Este, probabil și momentul din care nu s-a mai investit nimic în gara din Covasna.