Mai multe zboruri ale companiei de stat TAROM, aflată pe pierderi de 16 ani consecutivi, au fost anulate luni după ce piloții au anunțat că ar fi bolnavi. Sindicatul nu a anunțat încă public un conflict de muncă, dar surse din interiorul companiei au declarat că e posibilă anunțarea unei greve. Protestul Tarom a dus la anularea cursei cu care miniștrii de Externe, Apărării și șeful Armatei trebuia să plece la summitul NATO de la Washington. Azi-dimineață, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a dat un ultimatum conducerii companiei.
Sindicatul Unit Tarom nu a transmis încă o listă de cereri, dar sindicaliștii au cerut în ultimul an creșteri de salarii.
Printre zborurile anulate se numără și cursa spre Paris în care urma să se afle o delegație guvernamentală ce urma să plece apoi spre Washington, spre summitul NATO, potrivit informațiilor Antena 3, confirmate de G4Media. Membrii guvernului au plecat în cele din urmă cu o aeronavă militară spre Paris.
Printre cei aflați în delegație se numără miniștri Apărării, de Externe, și șeful Statului Major, generalul Vlad Gheorghiță.
Cezar Osiceanu, pilot Tarom, a explicat pentru G4Media ce se întâmplă la Tarom. El a spus că piloții și secunzii au salariile similare cu cele din 2007 și cer creșterea veniturilor.
„Ne-a ajuns cuțitul la os”, a spus el. El a spus că un pilot Tarom poate ajunge la 4.500 de euro/lună, mult mai puțin decât veniturile de circa 10.000 de euro/lună oferite de majoritatea companiilor private.
„Se va ajunge la un efect în cascadă, cu anularea unor chartere. De exemplu, s-a anulat cursa București – Baia Mare, care trebuie să ducă la Baia Mare și piloții pentru două chartere spre Antalya. Cum piloții nu vor mai ajunge la Baia Mare, nici charterele turistice din Baia Mare nu vor mai pleca”, a declarat Cezar Osiceanu pentru G4Media.
Osiceanu a spus că, potrivit Codul aerian, personalul navigant are dreptul să își ia liber 48 de ore pe motive de sănătate.
Tarom a anunțat oficial că a anulat 10 zboruri din cauza „indisponibilității temporare a membrilor echipajului de zbor”. În conformitate cu reglementările internaționale de aviație și politicile interne stricte privind siguranța zborurilor, fiecare dintre cursele respective a fost anulată deoarece un membru din echipajul fiecărei aeronave s-a declarat „inapt de zbor”, potrivit comunicatului.
Iată cursele anulate:
ROT101/2 Otopeni -Cairo- Otopeni,
ROT167/8 Otopeni -Beirut- Otopeni,
ROT187/8 Otopeni -Amman-Otopeni
ROT701/2 Otopeni – Iași-Otopeni
ROT621/2 – Otopeni – Oradea-Otopeni
ROT261/2 – Otopeni – Istanbul-Otopeni
ROT231/2 – Otopeni – Budapesta-Otopeni
ROT 301/2 – Otopeni – Frankfurt-Otopeni
ROT361/2 – Otopeni – Amsterdam – Otopeni
ROT 381/2 – Otopeni – Paris-Otopeni.
Sindicatul arată spre ministru
Narcis Pașcu, liderul Sindicatului Unit TAROM, a explicat care este principala cauză a haosului de pe aeroporturile din țară după anularea zborurilor și îl arată cu degetul chiar pe ministrul de resort, Sorin Grindeanu.
„Domnul Grindeanu știe să arunce pisica în ograda altuia întotdeauna. Acum îl scoate vinovat pe domnul director al companiei TAROM despre lipsa acută de piloți, dar oare domnul Grindeanu a uitat că în 2020 de la 1890 de salariați prin planul de restructurare a dat afară 800 de salariați ai companiei TAROM? A știut despre această lipsă de piloți și despre lipsa acută de personal tehnic în cadrul companiei TAROM?A știut că acest personal nu se poate forma peste noapte”, a afirmat sindicalistul Narcis Pașcu, într-o intervenție pentru B1 TV.