Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) şi Federaţia Românilor Operatori de Transport (FORT) susţin desfiinţarea controlului la frontiera între România şi Bulgaria.
Cele două organizaţii semnalează că Bulgaria este, de ani buni, în top 3 destinaţii turistice pentru români.
În 2019, an de referinţă pentru turismul internaţional, ţara vecină a raportat 2,1 milioane de vizitatori din România! Între 1 iunie și 25 iulie, din circa 800.000 turişti străini din Bulgaria, 260.000 au fost români. Cei mai mulți călătoresc cu mijloace rutiere (autocare şi autoturisme). Peste jumătate trec prin punctul de frontieră Giurgiu – Ruse.
„Dacă mai vorbim de alte sute de mii de români care tranzitează anual Bulgaria către celelalte destinaţii din top 3 – Grecia şi Turcia, dacă ne amintim şi de sutele de autotrenuri de marfă, camioane, tiruri care formează permanent cozi kilometrice pe ambele sensuri (şi acestea sunt conduse de oameni, care sunt umiliţi uneori zeci de ore după care, evident, şi ei au plăţi de făcut), avem toate motivele să spunem că ‘podul Prieteniei’ şi zona din jurul lui este ruşinea Europei unite, locul unde nimeni nu-şi doreşte să fie, dar pe care, cel puţin de două ori într-un an, nu ai cum să-l eviţi,” susţin, într-un comunicat, ANAT şi FORT.
Cele două organizații subliniază, totodată, că numărul turiştilor bulgari şi greci care vizitează România creşte constant. Mulţi dintre aceştia venind tot pe cale rutieră.
„Ce ne împiedică să facem un ‘Schengenevescu’ local?”
„Numărul turiştilor, în ambele direcţii, ar putea fi cu mult mai mare. Cum îl putem face să crească? Nicidecum umilindu-i”, se menţionează în comunicat.
Dumitru Luca, preşedintele ANAT, propune desfiinţarea frontierei „inutile”. Dovedim, astfel, că suntem pe deplin pregătiţi pentru a intra în Schengen.
„Europa, care ne-a vrut ca piaţă de desfacere şi sursă de forţă de muncă ieftină, nu ne vrea şi ca parte a zonei de mobilitate fără restricţii. Sub diverse pretexte, de cel puţin 10 ani României şi Bulgariei li se refuză accesul în zona Schengen.
Dar… ce ne împiedică să facem un ‘Schengenevescu’ local, desfiinţând frontiera inutilă între noi şi dovedind astfel că suntem pe deplin pregătiţi pentru a intra în Schengen-ul lor? De mai mulţi ani caut acest răspuns, la diferite persoane sus-puse atât din România, cât şi din Bulgaria şi nu am primit decât ridicări din umeri sau ‘nu se poate’. O situaţie similară a fost, ani de-a rândul, între Republica Irlanda şi teritoriul Irlandei de Nord aparţinând Marii Britanii – ambele state UE înainte de Brexit, niciuna membră Schengen. La ei s-a putut, la noi, nu”, a spus Dumitru Luca.
O serie de probleme întâmpinate la punctele de frontieră sunt menționate în comunicat.
Zeci de minute sau ore petrecute la coadă înseamnă consum suplimentar de carburant şi uzură. Poluare. Tone de gunoaie în jur pe care nu le mai adună nimeni. Creşteri considerabile de costuri (carburanţi, salarii şi diurne) pentru transportatorii rutieri. Costuri care, în final, se regăsesc în preţurile tuturor produselor transportate etc.
Augustin Hagiu, preşedintele FORT, a subliniat că, dacă am fi reuşit să intrăm în Spaţiul Schengen, cifra de afaceri a companiilor din domeniul transporturilor rutiere ar fi crescut cu minimum 5 procente.
ANAT şi FORT solicită, de asemenea, „eliminarea surselor de corupţie şi de întârzieri uriaşe la plata taxei de pod”, pe ambele maluri, prin introducerea unor sisteme pre-pay.
Ideea e daca se vrea, ca de putut se poate!