Un proiect de lege al UDMR propune reglementarea etichetării produselor alimentare locale.
„Noi trebuie să promovăm solidaritatea consumatorilor față de produsele locale și să oferim un ajutor întreprinderilor mici și producătorilor locali pentru ca produsele lor să fie accesibile și distinctive pe rafturile magazinelor.
Scopul etichetării produselor locale este să consolidăm încrederea consumatorilor față de aceste produse și să încurajăm cumpărarea produselor prin informarea corectă și exactă cu privire la originea ingredientelor indicate pe ambalajul produsului”, a declarat deputatul UDMR de Mureș, Kolcsár Károly, unul dintre inițiatorii proiectului.
Deputatul a precizat totodată că etichetarea distinctivă este voluntară.
Nu implică autorizări suplimentare. Însă producătorul trebuie să îndeplinească câteva condiții pentru folosirea acestei distincții pe ambalajul produselor. Operatorul din sectorul alimentar trebuie să dispună de un sistem de evidență și de trasabilitate a produsului pe întregul lanț de aprovizionare într-un mod în care să fie identificabil și fără echivoc pentru consumator.
Astfel, în cadrul etichetării, prezentării sau publicității produsului alimentar, termenul „produs autohton” sau orice altă mențiune sau indicație referitoare la originea română a produsului alimentar, poate apărea pe produs numai dacă acesta este fabricat din materii prime românești, dacă este produs în România și dacă pe acesta sunt menționate toate procesele folosite în producție.
Acest aspect se referă și la faptul că animalele sacrificate pentru producerea alimentelor de origine animală s-au născut, au fost crescute și prelucrate în România, animalele sălbatice au fost vânate în interiorul granițelor țării, iar peștii au fost capturați în apele din România.
În cazul materiilor prime utilizate pentru alimentele de origine vegetală, acestea trebuie să fie cultivate și recoltate pe plan intern, iar plantele sălbatice să fie colectate, manipulate și ambalate în România.
Produsele care sunt etichetate deja cu termenul „produs autohton”, pot fi comercializate timp de un an de la intrarea în vigoare a legii și comercializate până la data de expirare. În cazul în care întreprinderea alimentară va continuă să indice faptul că produsul este local, va respecta noile prevederi ale legii.