Creșterea cheltuielilor cu utilitățile (electricitate, apă, gaze) reprezintă principala cauză a problemelor financiare cu care se confruntă românii în ultimii doi ani, arată un sondaj CURS, realizat la comanda Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
Pentru a face față, cei mai mulți au tăiat cheltuielile cu alimentele, utilitățile și vacanțele. Au pus bani deoparte și și-au luat un job în plus.
Unul din cinci (21%) consumatori români de produse și servicii financiare spun că au avut în 2022 și 2023 probleme în relație cu băncile și cu IFN-urile. Sondajul a fost realizat în perioada 12-25 iulie 2023, pe un eșantion de 1.067 de respondenți.
Două treimi dintre respondenți (70%) indică utilitățile ca principala sursă a problemelor financiare. 54% sunt de părere că prețurile la alimente și medicamente sunt sursa problemelor.
Ratele la credite sunt indicate de 51% dintre respondenți. 40% au indicat costurile cu combustibilul și transportul. Doar 15% din cei chestionați spun că nu au probleme financiare.
Tăiem de la alimente și vacanțe
55% dintre respondenți au redus cheltuielile asociate consumului de alimente, utilități și vacanțe. 29% economisesc și își fac un fond de rezervă sau de urgență.
De asemenea, 26% dintre respondenți spun că și-au luat un job în plus pentru a face față problemelor financiare. Pentru 20% dintre aceștia, informarea și autoeducația sunt soluția.
Ce au făcut românii cu creditele?
În perioada 2022-2023, majoritatea respondenților (76%) spun că nu au avut probleme în relația cu creditorii. 13% dintre români spun că au avut probleme în trecut cu băncile, dar acum nu mai au. 6% se confruntă cu probleme și în prezent. În aceeași perioadă, 3% dintre consumatori au avut sau au probleme cu IFN-urile.
Dintre cei care au întâmpinat probleme, 33% au reușit să refinanțeze, să restructureze sau să reeșaloneze creditul. 17% au trecut de la ROBOR la IRCC. 16% au trecut de la dobândă variabilă la dobândă fixă.
O pondere importantă (13%) o reprezintă cei care au încercat/reușit să negocieze cu banca/IFN-ul în cadrul CSALB atunci când au întâmpinat o problemă în relație cu instituția de credit.