spot_img
spot_img
spot_img

Refacerea drumului spre Comandău, „misiune imposibilă”

DC 14 Covasna – Comandău este destul de circulat, atât de turiști, cât și de cei care transportă diferite materiale.

Articole similare

Comandău este unul dintre cele mai frumoase locuri din județul Covasna. Cu câteva sute de locuitori, dar cu multe case de vacanță și pensiuni care se tot construiesc, micuța așezare pitorească atrage foarte mulți iubitori de natură și liniște sau dimpotrivă, amatori de adrenalină care vin pentru off road, plimbări cu ATV-ul sau snowboard-ul, iarna.

Cu toții ajung destul de greu aici, mai ales iarna, din cauza drumului. Cei care vin pentru prima dată comentează pe această temă și spun, în general, așa ceva: „Drumul pe care se ajunge din Covasna în Comandău, în urcare pe munte, nu este grozav, fiind drum forestier cu pietriș, dar ne-am descurcat și fără mașină 4×4, cu viteză foarte mică”.

În 1870 aici nu erau decât păduri. Și un post de grăniceri – Grenzkommando, aici fiind vechea graniță cu Imperiul Austro-Ungar. Comandău este așadar o localitate tânără. Ca să ajungi acolo din Covasna, treci pe lângă Spitalul de Cardiologie, pe frumoasa Vale a Zânelor și începi să urci încet, încet.

Nu sunt bani

Refacerea drumului Covasna – Comandău este un proiect de infrastructură extrem de complex și de costisitor. Pentru Primăria Covasna, se înscrie la capitolul „misiune imposibilă”.

DC 14 Covasna – Comandău este destul de circulat, atât de turiști, cât și de cei care transportă diferite materiale sau lemn.

Voință ar exista, spune primarul orașului Covasna, în administrarea căruia se află drumul. Sunt 20 de kilometri pe care un autoturism îi parcurge în aproximativ 50 de minute, dacă nu o oră. E pietruit și șerpuit. Un drum greu, pentru care nu are nimeni bani.

„Din bugetul local nici gând să putem face vreodată drumul acesta. Pentru că nu vorbim doar de asfaltare. Aici trebuie făcut tot terasamentul, toată substructura, trebuie construiți pereții de susținere a versanților, traverse peste ape curgătoare. E nevoie de podețe, de poduri și să fie întărit, practic, tot drumul. De fapt, trebuie construit de la zero un nou drum. Ceea ce costă, după estimarea noastră, cel puțin 30 de milioane de euro. Bani pe care nu îi avem. Nu mai spun că pe anumite segmente, calea ferată îngustă se suprapune cu drumul și acolo trebuie făcut cumva pentru a nu deranja acea cale ferată. Singura soluție ca să avem o lățime a drumului corespunzătoare e să expropriem terenuri din fondul forestier al persoanelor private”, explică primarul Gyerő József pentru covasna45.ro.

Procedura de expropriere e nu doar costisitoare, ci și grea.

„Acestă procedură, doar administrativă, nu vorbesc aici de cheltuieli materiale, e complicată și de durată. Să dezmembrezi, să identifici din punct de vedere topografic, să delimitezi parcele, să te înțelegi cu oamenii, să le plătești. Este o muncă administrativă enormă, pentru care capacitatea noastră este depășită. Pe de altă parte, nici bani nu avem. Nu pot lua bani din bugetul local ca să fac drumul de Comandău, în condițiile în care sunt străzi de asfaltat în orașul Covasna. Până nu se lansează o finanțare pentru asemenea obiective – drumuri comunale – și deocamdată nu există, la o asemenea valoare, acest drum nu se poate face.

Noi suntem deschiși să îl dăm în gestiune, în administrare, oricui poate atrage fonduri. Noi singuri nu putem. Și până nu reușim să atingem un anumit standard în interiorul orașului, nu cred că prioritatea noastră este să facem investiții în zone în care cetățenii noștri nu stau în mod permanent. Trebuie să prioritizezi resursele”, punctează primarul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole