Fondatorul și directorul general al grupului de firme Bertis din Covasna, Tibor Berszany, a vorbit, în cadrul summitului „Industrii Inteligente”, organizat de Asociația Patronlă „Concordia”, despre planurile de viitor, dar și despre provocările cu care se confruntă.
„Avem tablete, scannere, prin care urmărim toată producţia. Sunt anumite lucruri care sunt tehnologizate, dar, în industria alimentară, avem nevoie şi de forţă umană“, a spus Tibor Berszany,. Proprietarul grupului Bertis spune că dincolo de preocupările generale în business – proiecte, ţeluri şi challenge-uri –, există o problemă pe partea de resurse umane, căci oamenii care ies la pensie sunt greu de înlocuit.
Pe tot parcursul anului, mai adaugă el, vin circa 50-60 de elevi din şcolile profesionale care fac practică în cadrul grupului, însă cei mai mulţi dintre ei pleacă ulterior.
„Problema este că degeaba investim în elevi şi studenţi şi ne place să arătăm cum se lucrează aici, dacă ei nu rămân la noi. Din acest punct de vedere avem o deficienţă. Încercăm să îi facem să le placă. Organizăm vizite în fabrici, inclusiv cu preșcolari și ne place să arătăm că se poate lucra în condiții bune și se poate trăi și în România sau în Transilvania. Dar copiii nu rămân. Legislația nu ne permite să facem un contract prin care noi să le plătim burse și apoi ei să lucreze la noi. Legislația nu permite nici măcar o zi“, a completat el.
Bertis a fost fondat în 1992, activează în domeniul alimentar şi produce mezeluri, produse din carne, de brutărie şi cofetărie. Grupul deţine şi magazine şi supermarketuri, precum şi restaurante, săli de evenimente şi mici hoteluri. În plus, are două fabrici de preparate din carne, la Sfântu Gheorghe şi Gheorgheni, un punct de lucru, un hotel şi un restaurant la Odorheiu Secuiesc şi peste 40 de magazine proprii, sub numele de Benedek, în mai multe judeţe.
Proiecte de viitor
De-a lungul timpului, afirmă antreprenorul, dezvoltarea grupului Bertis s-a bazat şi pe fonduri europene.
La Arterimpex (brandul „Benedek”), una dintre firmele din grup, precizează el, s-au folosit fonduri europene pentru două proiecte, pe măsura 4.2, pentru dezvoltarea a două clădiri: una de logistică şi una de depozitare şi de congelare.
„Anul acesta am depus pentru ambele firme proiecte. Ne dorim să retehnologizăm fabrica de la Sfântu Gheorghe, să schimbăm instalaţiile frigorifice vechi de 20 de ani, care sunt foarte mari consumatori de energie şi am depus proiecte pentru 4,5 mil. euro la fiecare fabrică. Încă nu avem un răspuns. La Gheorgheni avem în plan construcţia unei fabrici noi specializată pe produsele ready meal pentru HoReCa“, a detaliat Tibor Berszany.
„E important să rămână banii la noi, nu să plece în străinătate“.
Grupul Bertis colaborează cu alte companii româneşti în activitatea sa, fie ele din HoReCa sau din alimentaţia publică. Antreprenorul se consideră un patriot şi încearcă, pe cât posibil, să păstreze colaborările local, mergând pe ideea că „e important să rămână banii la noi, nu să plece în străinătate“.
„Am trecut prin foarte multe schimbări în aceşti 32 de ani, legislative şi nu numai. (…) În fiecare an avem un challenge peste care trebuie să trecem. Începem fiecare an cu gândul că este cel mai greu, dar în final este cel mai bun şi ne bucurăm de fiecare dată că am reuşit“, spune Tibor Berszany.
Proprietarul grupului Bertis consideră că cea mai mare nevoie a antreprenorului în raport cu statul este predictibilitatea.
Producătorul şi distribuitorul de produse alimentare „Bertis“’ din Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna, controlat de familia Berszány, a raportat pentru 2023 afaceri de aproape 305 mil. lei, plus 6% şi un profit care s-a apropiat de 7 mil. lei, acesta fiind însă în scădere cu 19% faţă de anul precedent, potrivit datelor publice.
Summit-ul „Industrii Inteligente” a avut loc la Braşov și a fost organizat de Concordia în parteneriat cu BCR şi cu susţinerea ZF.
Sursa: businessmagazin.ro, concordia.ro