Reprezentanții celor 27 de state UE au adoptat sfârşitul motoarelor termice la maşini noi începând cu anul 2035. Germania şi-a ridicat blocajul în schimbul unei derogări în cazul carburanţilor sintetici, anunță AFP.
La reuniunea miniștrilor energiei care a avut loc la Bruxelles, Polonia a votat împotrivă. Italia, România şi Bulgaria s-au abţinut de la vot.
Textul adoptat stabilește ca automobilele noi să nu mai emită deloc dioxid de carbon (CO2). Se interzice astfel fabricarea de vehicule pe benzină, motorină şi hibride. Se vor putea fabrica doar cele electrice.
Această reglementare este unul dintre pilonii planului european de luptă împotriva modificărilor climatice care ţinteşte atingerea neutralităţii carbonului în 2050.
Berlinul şi-a stupefiat partenerii, la începutul lui martie, când a blocat planul, în ultimul moment. Acesta fusese adoptat, la jumătatea lui februarie, de către plenul Parlamentului European. Toate statele-membre fuseseră de acord, inclusiv Germania.
Germania a cerut Comisiei Europene să prezinte o propunere care să deschidă calea fabricării de motoare care funcţionează cu carburanţi de sinteză.
Această tehnologie – aflată în stadiu de dezvoltare – presupune producția de carburant pe baza CO2 rezultat din activităţile industriale.
Metoda este susținută de producătorii de mărci auto de lux germani şi italieni şi ar permite folosirea de motoare termice după 2035.
Bruxellesul acceptă să se angajeze mai ferm în domeniul producției carburanţilor de sinteză printr-o iniţiativă separată. Aceasta urmează să fie validată până în toamna lui 2024.
Numeroşi experţi consideră însă că tehnologia carburanţilor de sinteză are puţine şanse să se impună pe piaţă şi că priveşte, în cel mai bun caz, o minoritate de automobile de lux.
Această tehnologie este contestată de către ONG-urile de mediu, care o consideră costisitoare, energivoră şi poluantă.