Parlamentul European a adoptat o propunere privind „dreptul la reparare”. Au fost 590 voturi pentru, 15 împotrivă și 15 abțineri. Parlamentarii europeni vor să încurajeze simplificarea reparării bunurilor defecte și sprijinirea sectorului reparațiilor.
Potrivit comunicatului Parlamentului European, în perioada de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii. Se face excepție doar dacă repararea nu este posibilă sau ar incomoda consumatorul. Ei propun și extinderea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs.
După expirarea garanției, consumatorii vor avea dreptul de a cere repararea unor produse. Printre acestea: mașinile de spălat, aspiratoarele, telefoanele mobile și bicicletele. Pentru ca reparațiile să devină opțiunea mai atractivă pentru consumatori, se propune ca producătorii să împrumute clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor. Dacă un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb un produs recondiționat.
Stimulente pentru a alege repararea
Potrivit eurodeputaților, consumatorii se simt descurajați să ceară repararea unui produs. Costurile sunt mari, accesul poate fi dificil la servicii de reparație. Sau produsul este proiectat într-un mod care împiedică reparațiile.
Potrivit poziției Parlamentului, reparatorii independenți, furnizorii de servicii de recondiționare și utilizatorii finali vor avea acces, la un cost rezonabil, la toate piesele de schimb, informațiile și instrumentele necesare pentru a face reparații.
Platforme online vor ajuta consumatorii să găsească serviciile locale de reparații (inclusiv „cafenelele de reparații”, adică locurile unde diverși voluntari își oferă serviciile de reparație) și vânzătorii de bunuri recondiționate din zonă. Ei mai propun să li se ofere consumatorilor bonuri și alte stimulente financiare prin fonduri naționale pentru reparații.
Anual, în Uniunea Europeană se folosesc 30 de milioane de tone de resurse. Se produc 261 de milioane de tone de emisii de CO2 echivalent. Se generează 35 de milioane de tone de deșeuri.
Consumatorii care aleg să înlocuiască un bun în loc să-l repare pierd aproximativ 12 miliarde de euro anual. Potrivit unui studiu al Comisiei Europene, 77 % din cetățenii Uniunii Europene ar prefera să repare un bun stricat decât să cumpere unul nou.
Propunerea privind dreptul la reparare completează inițiativele UE în materie de proiectare ecologică și de consolidare a rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi.
1. De unde mai gasesti mesteri care sa stie sa repare?
2. Unde sa-si desfasoare activitatea? Inchirierea unui spatiu costa mult prea mult.
3. Am devenit o societate de consum si nu cred ca se mai poate schimba lucrul asta.
Din pacate