Partidele politice vor avea anul viitor subvenții-record de 314 milioane de lei, potrivit proiectului de buget, acuză Expert Forum. Organizația subliniază că este vorba de prea mulți bani în condițiile în care cuvântul de ordine este „austeritate”.
În plus, mare parte din bani sunt cheltuiți de formațiunile politice fără niciun fel de transparență. Expert Forum solicită partidelor politice de la guvernare să scadă semnificativ sumele alocate pentru subvențiile în anul 2024.
În 2024, bugetul Autorității Electorale Permanente ar putea include 314 milioane de lei pentru subvenții.
Partidele politice devin entități susținute exclusiv de către stat.
Este pe departe cea mai mare valoare alocată vreodată. Recordul era de 258 de milioane de lei (anul acesta).
„Practic, valoarea crește cu aproape 60-70 de milioane peste cea din anii electorali trecuți. Ne-am fi așteptat ca în urma numeroaselor presiuni publice de a reduce fondurile și de a crește transparența, partidele politice și AEP să decidă scăderea bugetului, nu să îl crească din nou”, notează Expert Forum.
„Electoral, anul viitor va fi unul foarte scump. Partidele politice pot nu doar să-și finanțeze campaniile electorale din subvenții, dar în plus pot primi și rambursarea cheltuielilor dacă nu folosesc bani publici în campanie și trec de pragul de 3% din voturi, în anumite condiții. În 2020, doar la parlamentare s-au rambursat 145 de milioane de lei, comparativ cu 42 de milioane în 2016. Mai mult, utilizarea aproape exclusivă a subvențiilor în campanie limitează semnificativ orice contribuție privată. Partidele politice devin entități susținute exclusiv de către stat, contrar bunelor practici internaționale”, adaugă sursa citată.
Alocare de 314 de milioane este mult prea mare!
Partidele politice primeau deja mulți bani pe cap de locuitor (aproape 3 euro) în comparație chiar cu state vestice unde nivelul de trai este mai ridicat.
„În plus, se cheltuie în mare parte și netransparent. Doar în primele nouă luni ale anului partidele au cheltuit peste jumătate din bani, adică 88 de milioane de lei, fără niciun fel de transparență și fără a marca materialele de promovare politică (mai ales promovarea prin presă), în lipsa oricăror prevederi legale care să le oblige să marcheze aceste produse ca atare. Acest tip de comportament afectează deja dreptul publicului la informare corectă, libertatea presei și competiția politică și electorală”, mai arată Expert Forum.