Chiar înainte de a fi tipărită, cartea președintelui PNL, Nicolae Ciucă – „Un ostaș în slujba țării” – a iscat furie la nivel național din cauza costurilor uriașe de promovare plătite din bani publici.
Concret, PNL a plătit două milioane de euro pentru 400 de panouri publicitare cu imaginea lui Nicolae Ciucă și sloganul „Un ostaș în slujba țării”, panouri amplasate de-a lungul principalelor autostrăzi și drumuri naționale din România, scrie publicația Snoop.ro, care a obținut datele de la Partidul Național Liberal. Aceste costuri, care acoperă o perioadă de trei luni de afișaj, au fost suportate din bani publici, mai precis din subvenția primită de PNL de la bugetul de stat.
Două milioane de euro, până acum
Pentru perioada 15 mai – 15 iunie, care s-a suprapus în bună măsură peste campania electorală, PNL a plătit 510.000 de euro chiria pentru panouri, TVA și taxe locale, a comunicat PNL. În plus, 450.000 de euro este costul care a fost înregistrat o singură dată, la începutul campaniei, pentru producerea panourilor cu cartea și pentru montarea lor. Totalul de până acum al publicității outdoor pentru carte a fost de două milioane de euro, pe o perioadă de trei luni. Până la finalul anului, publicitatea la volumul lui Nicolae Ciucă va costa, în total, peste patru milioane de euro.
Plângere la Parchet
George Simion, președintele AUR, a depus chiar plângere la Parchet. „Am venit astăzi la Parchet pentru a face o plângere pe numele lui Nicolae Ciucă, să vedem dacă instituția politizată numită Parchetul de pe lângă ÎCCJ va lua în considerare această plângere cât se poate de justificată. Pentru deturnare de fonduri publice, pentru folosirea ilegală a subvenției în scopuri publice”, a spus George Simion, la Parchet, azi-dimineață.
Explicații de la PNL
PNL explică, referitor la panourile de promovare a cărţii, că, în calitate de principal partid al dreptei, consideră că este important ca oamenii să cunoască experienţa şi viziunea preşedintelui partidului, principalul vector de imagine al formaţiunii, subliniind că acţiunea este realizată „într-un mod perfect transparent şi legal”. De asemenea, liberalii precizează că panourile publicitare au fost rezervate şi contractate încă din februarie 2024 pentru întregul an şi nu au fost destinate exclusiv promovării cărţii preşedintelui, fiind utilizate şi pentru evenimente precum Congresul Partidului Popular European şi pentru Ziua Partidului. PNL propune şi o comparaţie a sumelor investite de PNL cu cele alocate de alte partide pentru întregul mix de comunicare, susţinând că „dintre formaţiunile politice, PSD a cheltuit cele mai mari sume pentru activităţi de promovare”.
Marcel Ciolacu: „O să fie un bestseller, sunt convins”
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a fost întrebat ieri despre sumele considerabile plătite de PNL din fonduri publice pentru producerea și montarea panourilor care promovează cartea lui Nicolae Ciucă, panouri care au apărut pe drumurile din România.
„Am înțeles că au fost folosite (fondurile- n.r.) la lansarea unei cărți. O să fie un bestseller, sunt convins, mai ales dacă ținem cont de ce promovare a avut”, a declarat Ciolacu.
În replică, Ciucă i-a recomandat lui Ciolacu „să citească şi el cartea, poate avea multe de învăţat”.
Rareș Bogdan: „Unii vor mai ține, în sfârșit, mâna pe o carte”
Întrebat dacă e legal ca PNL să cheltuiască din banii luați de la buget pentru marketingul cărții unei persoane private, fie și președintele său de partid, europarlamenarul Rareș Bogdan a spus:
„După mult timp, de la «Cățeluș cu părul creț» și «Capra cu trei iezi», de la «Aventurile lui Huckleberry Finn» și «Tom Sawyer», unii vor mai ține, în sfârșit, mâna pe o carte. Probabil, nici «Cireșarii», cele cinci volume, sau «Winnetou» nu le-au mai avut în mână…”.
„O să fie o carte cel puțin la fel de bună ca a lui Klaus Iohannis, dacă nu mai bună!”, a mai precizat Rareș Bogdan.
Subiect de glume
Cartea a devenit temă de glume în mediul online. Din cauza costurilor, titlul i-a fost schimbat în „Un ostaș în cârca țării”. Alții au denumit-o „Un poștaș în slujba țării”. Iar distanțele pe anumite drumuri se măsoară în „ciuci” – panourile cu Nicolae Ciucă atât de prezente pe marginile de șosele.