spot_img
spot_img
spot_img

Dr. Drift din Covasna: Sergiu și pasiunea pentru „derapajul controlat”

Cei doi frați au licență de piloți de drift.

Articole similare

Între 7 și 8 februarie a avut loc Winter Rally Covasna, cea de-a 18 ediție. Ultima parte a acestei competiții auto de tradiție a constat într-un spectacol în centrul orașului, cei care au deschis show-ul fiind frații Răzvan și Sergiu Poteică, din Covasna, cu un număr special de drift.

Au „sucit” și răsucit pe loc BMW-ul galben de te lua amețeala numai privind. Publicul era încântat, că doar nu vezi în fiecare zi așa ceva. Puștii filmau, vizibil impresionați. Scrâșnetul de roți, fumul și zgomotul creau o atmosferă ca-n filmele Fast and furious.

Am vrut să îi cunoaștem pe cei doi frați și să vedem dacă găsim răspuns la întrebarea „De ce ar fi cineva pasionat de așa ceva?”

„Microb” din familie

În familia Poteică mașinile au ocupat mereu un loc important. Din câte se pare, bunicul celor doi frați a avut primul autobuz și primul automobil din orașul Covasna. Tatăl lor a făcut liceul auto la Brașov și a „șurubărit” toată viața la mașini, așa că băieții au crescut în acest mediu dominat de roți, motoare și cam tot ce înseamnă vehicul.

Sergiu, alături de tatăl său, Nicu Poteică

După liceu, atât Sergiu, cât și Răzvan au făcut facultatea de inginerie la Brașov și s-au alăturat părinților în micul service al familiei din orașul Covasna. Banii pe care îi câștigă aici îi investesc în pasiunea lor: mașinile.

Transformare totală

BMW-ul pe care l-au „sucit” la Winter Rally Covasna a avut, acum ceva timp, o cu totul altă „viață”. E un model E 36, a treia generație a Seriei 3, din 1991, descris de specialiști ca fiind „o emblemă a temperamentului și agilității”. Nu suficient, se pare.

Pentru că nu orice mașină este potrivită pentru drift. De obicei, cele cu tracțiune spate sunt preferate, datorită capacității lor de a supravira controlat, iar seria 3 e printre cele populare aici. E nevoie de suspensii ajustabile și, desigur, de anvelope cu aderență.

Era gri, era greu, era altă mașină. L-am desfăcut până la ultimul șurub. Toate, absolut toate piesele le-am scos de pe el. Fratele meu chiar glumea – Acum e ultima șansă să-l dăm, că nu știm ce va ieși! Dar l-am refăcut și a ieșit o mașină cu care poți concura la Campionatul Național de Drift. Am dat jos tot ce era inutil”, explică, pentru covasna45.ro, Sergiu Poteică.

„Fosta” mașină are acum în interior niște bare metalice – cage roll -, nu mai are scaune în spate, ci două speciale, sport, în față. Centurile de siguranță sunt și ele diferite.

Pe scurt, BMW-ul a devenit o „fiară” gata de competiție. Cât a costat „operația estetică”? „Orice pasiune e scumpă”, spune Sergiu, fără să intre în amănunte.

Locuri speciale

Cei doi frați au participat deja la toate etapele Campionatului Național de Drift, anul trecut. De altfel, în 2024 și-au luat licențe de piloți de drift, în urma unui curs de specialitate pe care l-au făcut la Târgu Mureș. Acum, în 2025, se pregătesc de alte etape. Echipa lor faină se numește MNS_drifteam (numele vine de la firma familiei, Miniservice). Se vor duce la Călărași, București, Târgu Mureș sau Galați. Pentru că nu poți să te dai „de-a latul” cu mașina oriunde. E nevoie de locuri speciale, care nu există în cea mai mare parte a orașelor. În general, primarii sunt concentrați pe asfaltări, canalizări, grădinițe și lucruri de interes pentru majoritate, nu pentru o minoritate, fie ea una specială. Dar, mai sunt și câteva excepții.

Totuși, ce este driftul?

Pe scurt, driftul presupune controlul unei mașini care alunecă lateral în timp ce păstrează viteza și direcția dorită. A apărut în anii 1970 pe drumurile montane din Japonia, „părintele” acestui sport fiind Keiichi Tsuchiya. Astăzi, driftul este recunoscut ca un sport oficial, cu competiții de renume precum Formula Drift și D1 Grand Prix. În România se poate vorbi despre drift ceva mai organizat din 2014, când au fost create platforma și comunitatea Ro Drift.

Tuning „la colțul blocului” sau de bun gust

Sergiu lucrează la service de ceva ani deja. Este inspector autorizat pentru ITP, pune diagnostic la mașini, se ocupă de clienți, dă sfaturi, repară. Cunoaște un motor doar dacă îl aude, nu e nevoie să vadă și mașina. Are deja experiență.

Fratele lui e specializat în design de produs și, pe lângă mașini, mai are și alte pasiuni. Cum ar fi dansurile populare, desenul, pictura. Un inginer – artist. Dacă credeți că nu există artă în lumea auto, greșiți. Tuning-ul este, la urma urmei, o formă de artă aplicată mașinilor.

Dar e un fel de tuning de colțul blocului, și e un tuning de bun gust”, ne spune Sergiu. Există foarte multe mașini care au fost îmbunătățite, mai mult sau mai puțin. Nu trebuie să fie de curse, ci mașini pe care le vedem zi de zi pe șosele.

Statistici negative

Chiar dacă e iubitor de „derapaje controlate”, Sergiu se uită cu îngrijorare la statistici. România e pe primul loc în Europa la numărul de accidente rutiere. „Unul dintre motive este și acela că sunt foarte mulți tineri care au mașini puternice și experiență redusă la condus. Foarte mulți nu simt mașina și nu adaptează viteza la condițiile de trafic. Tu trebuie să controlezi mașina, nu invers”.

De altfel, ca și ceilalți membri ai comunității RoDrift, și frații Poteică și-au asumat misiunea de a responsabiliza tinerii în a avea o conduită exemplară în trafic, fără teribilisme. Drifturi doar pe circuite oficiale, sigure, legale.

Când „se dau de-a latul”, nivelul de adrenalină al piloților crește odată cu acul de la turometru. E o senzație greu de exprimat în cuvinte. „De ce fac asta? Pentru că îmi place… Pentru că simți că trăiești la maxim, pentru că îți dovedești de fiecare dată capacitatea de control, de stăpânire de sine, de atenție. Forțezi mașina, dar cumva și pe tine. Și ai această senzație de fiecare dată”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole