Acasă Lumea noastră Scădere abruptă a consumului în România

Scădere abruptă a consumului în România

Vânzările de alimente scad cu 100 de milioane de lei lunar.

0

De câteva luni bune, românii nu își mai fac cumpărăturile la marii retaileri, cum făceau de obicei. Preferă să intre la un magazin tip discount, unde produsele sunt mai ieftine.

Vânzările de produse alimentare scad aproape lună de lună. În iunie, comercianții au încasat cu peste 113 milioane de lei mai puțin decât în luna mai 2023. Și în luna mai scăzuseră cu peste 100 de milioane de lei față de luna anterioară, arată datele INS.

Inflația mare a dat peste cap bugetul de cheltuieli.

De partea cealaltă, comercianții se plâng că veniturile din vânzări nu mai sunt ce erau odată. În martie 2023 a fost vârful de vânzări de alimente din prima jumătate a anului- circa 12,5 miliarde de lei. Dar oamenii făceau atunci cumpărăturile pentru Paște (care a fost în aprilie). Tot circa 12,5 miliarde de lei a reprezentat consumul de alimente, băuturi și țigări în decembrie trecut. Dar luna decembrie („luna cadourilor”) este în mod tradițional o lună excepțională pentru retaileri.

Trebuie spus că sumele pe care INS le-a transmis HotNews sunt cele nominale. Dacă eliminăm efectul inflației obținem rezultate mult mai severe cu privire la dinamica consumului (principalul motor al avionului denumit PIB).

Cresc prețurile la alimente.

Pentru următoarele 3 luni, managerii din comerțul cu amănuntul spun că cele mai mari creșteri de prețuri vor fi la alimente, băuturi și tutun , potrivit anchetei INS.

Această corecție a vânzărilor vine după o perioadă de mulți ani în care dobânzile scăzute și prețurile în creștere ale imobilelor au dus la o creștere puternică a accesului la credite, iar familiile și-au mărit cheltuielile și s-au împrumutat pentru a duce o viață cât mai bună.

Numai că războiul din Ucraina, scumpirea energiei și dificultățile de aprovizionare au pus capăt acestei exuberanțe, amplificând dificultatea achitării facturilor „bunăstării”.

Combinația dintre banii ieftini și produse mai accesibile s-a traduc prin vânzări cu amănuntul în creștere constantă de ani de zile.

Românii sunt acum în situația de a tăia aproape jumătate din lista cu care mergeau la cumpărături înainte de pandemie.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Exit mobile version